Daisypath - Personal pictureDaisypath Wedding tickers

Monday, May 27, 2019

Isu dan cabaran penggunaan ICT dalam Pdpc di sekolah


Isu Dan Cabaran Penggunaan ICT dalam Pengajaran & Pembelajaran di Sekolah
Oleh :  Isma Hazwani binti Ismail

            Seiring dengan perkembangan dunia semasa, Malaysia tidak ketinggalan menerapkan aplikasi penggunaan ICT dalam segenap aspek kehidupan.  ICT merujuk kepada Information And Communication Technologies. ICT telah digunakan secara meluas dalam aspek ekonomi, sosial, pentadbiran mahupun pendidikan. Tidak dapat tidak, warga pendidik perlu mengaplikasikan penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran sejajar dengan perkembangan semasa serta menyahut seruan bagi merealisasikan pembelajaran abad ke-21 (PAK-21). Setiap anjakan perubahan yang dilakukan semestinya berdepan dengan isu dan masalah yang perlu diselesaikan secara bersama dan tidak dapat dinafikan, wujud masalah-masalah dalam pengaplikasian penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di Malaysia setelah sekian lama. Namun, kerajaan Malaysia khasnya Kementerian Pelajaran Malaysia telah berusaha dan mencari solusi bagi mengatasi masalah-masalah yang timbul.

            Masalah utama yang wujud adalah kurangnya tenaga pengajar iaitu warga pendidik yang mahir menggunakan alatan ICT. Generasi yang lahir sebelum era 1970-an dikatakan kurang cekap mengendalikan peralatan-peralatan ICT. Hal ini sangat berbeza dengan generasi selepas era 1990-an yang dibesarkan dalam zaman revolusi dan reformasi teknologi. Mereka ini sangat cekap dan berpengetahuan luas dalam mengikuti arus perubahan  dalam penggunaan ICT. Kontradiksi ini dilihat ketara kerana masih terdapat guru yang tidak tahu menggunakan komputer untuk memasukkan data atau masih terkial-kial untuk menggunakan perisian komputer Microsoft Word dan Microsoft Excel sedangkan dunia pendidikan semakin  lama semakin berkembang selaras dengan kemajuan teknologi maya.  Kelemahan sebilangan guru ini menyebabkan usaha kerajaan untuk mengaplikasikan ICT dalam pengajaran dan pemudahcaraan tidak dapat dilaksanakan sepenuhnya.

Justeru itu, kerajaan mengambil langkah memberi latihan intensif kepada guru-guru menerusi program dan kursus khas yang dijalankan. Melalui program Latihan Dalam Perkhidmatan (LDP), guru-guru diberi taklimat khas dan hands-on penggunaan ICT dalam pengajaran dalam pembelajaran pelajar oleh tenaga pengajar yang terlatih. Semasa LDP, guru-guru ini diajar mengenai penggunaan Microsoft Word, Microsoft Excel, pengurusan emel, blog dan sebagainya yang berkaitan. Kursus-kursus khas seperti ini memakan belanja dan kos yang tinggi. Maka, pihak kementerian menyarankan guru-guru mengambil inisiatif sendiri untuk membiasakan diri dengan penggunaan ICT.

            Selain daripada itu, penggunaan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran di Malaysia dikatakan meluaskan lagi jurang perbezaan pelajar bandar dan luar bandar. Pelajar di luar bandar kurang terdedah kepada gajet-gajet ICT dalam kehidupan seharian mereka. Hal ini menyebabkan kesukaran pihak guru untuk menggunakan ICT dalam pengajaran dan pembelajaran. Kebanyakan program pendidikan yang dibangunkan dalam bentuk ICT harus digunakan secara dua hala, iaitu memerlukan interaksi balas daripada pelajar. Namun, hal ini tidak dapat dilaksanakan jika pelajar tidak tahu dan takut menggunakan gajet ICT. Kerajaan telah mengambil langkah menambah makmal-makmal komputer di sekolah di seluruh negara untuk melatih pelajar menggunakan komputer sejak usia pujuk, sekaligus merapatkan jurang pelajar bandar dan luar bandar. Usaha kerajaan memperbanyak komputer di makmal komputer sekolah juga melibatkan kos dan komitmen yang tinggi. Di samping itu, masalah keterbatasan liputan dan capaian internet menyukarkan lagi guru dan murid di luar bandar untuk mengakses internet. Hal ini akan membataskan sumber-sumber pencarian bahan pengajaran dan pemudahcaraan. 

            Apabila guru yang tidak cekap menggunakan peralatan ICT seperti pemancar LCD dan laptop, perkara ini akan menimbulkan masalah. Sesetengah guru yang tidak cekap mengambil masa yang lama untuk menyediakan peralatan sebelum memulakan proses pengajaran. Akibatnya, masa di bilik darjah terbazir begitu sahaja memandangkan guru berkenaan mengambil masa yang terlalu lama serta terkial-kial menggunakan peralatan ICT yang disediakan pihak sekolah. Perihal seumpama ini lah yang menyebabkan guru-guru berpatah arang untuk menggunakan kemudahan-kemudahan ini kerana bagi mereka, masa dan tenaga banyak dibazirkan untuk membuat persediaan berbanding dengan kaedah tradisional iaitu ‘’ Chalk and Talk’’. Ironinya, guru-guru ini pula seakan memperkecilkan usaha rakan-rakan yang cuba untuk berjinak-jinak dengan pedagogi terkini. Tepuk dada tanya selera!

            Isu penyalahgunaan makmal komputer dan internet percuma di sekolah turut diperkatakan. Guru-guru dan pelajar didapati menyalahgunakan kemudahan internet di sekolah untuk melayari laman web yang tidak berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran seperti laman sosial Facebook, Instagram dan sebagainya. Malah ada juga guru yang tidak segan silu menjalankan perniagaan atas talian walaupun sedang dalam waktu bertugas di sekolah.  Penyalahgunaan seperti ini dibimbangi mampu menjejaskan prestasi kerja guru sekaligus memberikan kesan terhadap kualiti pengajaran dan pemudahcaraan.

            Justeru, beberapa isu yang timbul ini hendaklah diberikan perhatian oleh penggubal dan pelaksana dasar supaya hasrat yang diinginkan bagi memantapkan pedagodi guru serta kualiti sistem pendidikan negara dapat direalisasikan.  

           

No comments:

Post a Comment